I Malax 4H kan ungdomar tjäna sin sommarlön som 4H-företagare genom att driva kiosker och servera lätt mat och godsaker.
Även i år drivs kiosker i Malax av 4H:s ungdomar. I Övermalax driver företagarna Elsa Björkholm och Mathilda Nikko glasskiosk i Malax-Petalax-Bergö 4H:s lokal på Långtået 5. Därtill har de två tjejer som hjälper till i kiosken ibland.
I kiosken säljs toast, glass, bananasplit och milkshake. Det som går mest åt är definitivt glassen, säger Elsa.
Hon har varit aktiv i 4H länge.
– Jag var väldigt aktiv som barn och deltog i klubbar och matskolor. Jag minns när Mia (Gull, verksamhetsledare Malax-Petalax-Bergö 4H) kom till skolan och berätta om alla 4H:s klubbar och jag tänkte att jag ska bli klubbledare när jag blir stor.
Nu har hon varit klubbledare i ett år och är företagare i 4H:s kiosk för andra året. Ifjol drev hon och Mathilda Nikko Vägvikskiosken.
Elsa tycker att det är bra med 4H att man kan gå från att som barn vara aktiv i 4H:s till att tjäna pengar på 4H-verksamheten.
”Det är jättetrevligt att vi kan dela på det och om någon har mycket en vecka så kan de jobba mindre.
Att vara företagare innebär större möjligheter till att bestämma över sin egen tid, vilket Elsa uppskattar. Trots att kiosken har öppet sju dagar i veckan behöver de inte jobba mer än tre dagar i rad. De fyra tjejerna delar på dagarna.
– Det är jättetrevligt att vi kan dela på det och om någon har mycket en vecka så kan de jobba mindre.
Elsa har också haft möjlighet att vara ledare på 4H:s läger trots att hon är 4H-företagare.
– Det är lätt att bestämma att man kan jobba med annat också.
Glasskiosken i Övermalax stänger 8.8.
Vägviksgrillen drivs i år av Fabian Lidman, Alex Sundsten och Casper Nyström. Alex har varit aktiv inom 4H i flera år inom bland annat Sydpolen, men testar i år på att vara företagare. För Fabian är det en ny erfarenhet att vara en del av 4H-verksamheten.
– Det är mycket ansvar. Vi sköter inköp, marknadsför, städar kiosken och håller koll på bokföringen, säger Alex.
Vägvikskiosken erbjuder hungriga kunder grillmat i form av burgare, specialfranska, kebab och det nya för i år – chicken nuggets och deras specialitet ”korvin som rular”.
Både företagarna i glasskiosken och Vägviksgrillen har inför sommaren gått en kurs i marknadsföring för att göra reklam för sina företag på bästa sätt. Kursen ordnades av den tidigare 4H:aren Jonna Löfgren.
– Hon berättade om redigering och gav många tips på hur man ska tänka med sociala medier, säger Elsa.
Glasskiosken har ett eget Instagramkonto som heter @4hglasskiosken och Vägvikskioskens Instagramkonto heter @vagvikskiosk.
Vill du veta mer om Malax-Petalax-Bergö 4H:s verksamhet kan du besöka deras hemsida malax.fs4h.fi.