Sommaräventyr – Nordiskt 4H-läger i Norge featured image
Publicerad | Uppdaterad | i Föreningarna

Sommaräventyr – Nordiskt 4H-läger i Norge

Ett gäng med glada finlandssvenska 4H:are åkte i somras på det stora nordiska 4H-lägret till Norge. Sandra, Olivia och Julia berättar om sin lägervecka.

I år ordnades lägret i Sarpsborg, som ligger i sydöstra Norge. Vi, Sandra Damstén, Olivia Risberg och Julia Dal från Malax-Petalax-Bergö 4H, fick höra om lägret genom vår lokala 4H-förening. Vi tyckte det lät som ett roligt sommaräventyr och anmälde oss. Temat för årets läger var ”saga to science”. Temat speglade de olika aktiviteterna vi gjorde. Till lägret hade det även skrivits en låt kring temat.

Vårt tält på fältet.

Efter vi anmält oss så började vi planera inför lägret; vi köpte ett tält, övade att lägga upp tältet och att sova i tältet för att få den rätta friluftskänslan. Vi tre delade på ett tält vilket för det mesta var kul men ibland kunde bli jobbigt då man var så nära på varandra hela tiden.

Vi åkte ner till Åbo och mötte den finlandssvenska gruppen vid hamnen. Därifrån fortsatte vi tillsammans resan till Norge. Väl framme i ett regnigt Norge så satte vi upp tältet på samma område som resten av vår finlandssvenska grupp. Aktiviteterna började redan nästa dag med ”sagatema”. Vi fick testa på olika aktiviteter t.ex. bågskytte, yxkastning och säckhoppning. För de två följande dagarna hade vi valt egna aktiviteter och fick pröva på bland annat klättring i en klätterpark och andra uteaktiviteter. Vi var även på besök i Gammelbyn och Inspiria Activity Park.

Under de olika aktiviteterna träffade man många människor men det var svårt att lära känna dem bra, eftersom att lägerområdet var så stort och man träffade nya människor hela tiden. Däremot lärde man känna sin egen grupp väldigt bra.

Stora scenen utanför Miljötorget där vi samlades för allmän information om dagen och där uppträdanden ägde rum på kvällarna.

På kvällarna ordnades kvällsaktiviteter i miljötorget. Miljötorget var samlingsplatsen där vi också åt. I miljötorget fanns även en liten kiosk där man kunde köpa snacks och andra nödvändiga grejer. Varje kväll ordnade en 4H-förening en del av kvällsprogrammet. Vi finlandssvenskar ordnade limbo till KAJ-musik för de som ville vara med. På kvällarna ordnades också annat program t.ex. speed dating, filmkvällar och rävkrok, som är som armbrytning fast med benen. Vissa kvällar uppträdde också lokala musiker.

Jenny Berggren som uppträder på Allsång på Gränsen.

En av höjdpunkterna på resan var utflykten till Halden. Där besökte vi Fredrikstens fästning och vandrade runt i stan. Vi fick också en snabb guidning i Haldens historia. På kvällen var det dags för Allsång på Gränsen, som hölls i fästningen. Där uppträdde artister som t.ex. The Main Level och Jenny Berggren från Ace of Base. Riktiga finnar som vi var flaggade vi flitigt med våra finlandsflaggor i publiken.

Volleybollturnering på G.

De följande dagarna var det volleybollturnering och science-dag. Under science-dagen fick vi testa att spränga vattenmeloner med gummiband och annat som har med vetenskap att göra.

Hämnd på det norska granntältområdet som stulit våra flaggor.

Det nordiska 4H-lägret var en jätterolig upplevelse som vi aldrig kommer att glömma. Nästa nordiska läger ordnas år 2019 på Bornholm i Danmark dit vi planerar att åka.

Vi rekommenderar lägret till dig som tycker om att träffa nya människor, samtidigt delta i roliga aktiviteter och få minnen för livet!