Ung företagsamhet inom 4H: Mathilda och Julias sommar i 4H-Glasskiosken i Malax featured image
Publicerad | Uppdaterad | i Föreningarna

Ung företagsamhet inom 4H: Mathilda och Julias sommar i 4H-Glasskiosken i Malax

Att kombinera sommarjobb med entreprenörskap är precis vad Mathilda Österroos, 17 år, och Julia Bonn, 16 år, gjorde när de i våras tog över driften av 4H-föreningens glasskiosk i Malax. Som vänner sedan barnsben såg de detta som en chans att förverkliga en egen företagsidé och samtidigt bygga värdefull erfarenhet som 4H-företagare inför framtiden. Till de unga företagarnas stöd fanns verksamhetsledaren i 4H-föreningen.

Mathilda, som går andra året på gymnasiet i Petalax, blev inspirerad av sitt intresse för kundservice och såg kiosken som en möjlighet att utveckla dessa färdigheter. Julia, som studerar till merkonom på Vamia, såg projektet som en perfekt möjlighet att omsätta sina ekonomikunskaper i praktiken.
”Vad passar bättre än att vara egenföretagare och samtidigt få erfarenhet av kundbetjäning och andra arbetslivsfärdigheter?” reflekterar Mathilda.

Deras arbetsuppgifter i företaget fördelade de utifrån sina individuella styrkor. Julia tog ansvar för ekonomin och administration, medan Mathilda skötte marknadsföringen och den kreativa designen. De ansvarade även för varsin glassleverantör och hanterade sina beställningar självständigt.
”Vi hade inga fasta roller utöver våra leverantörsansvar, utan hjälptes åt med det som behövdes för dagen,” inflikar Julia.

Praktisk problemlösning i verkligheten

Att driva en glasskiosk visade sig vara en praktiskt lärande i företagande, och de fick snabbt lära sig hur man löser problem och hanterar utmaningar. En av de största utmaningarna var frysen som inte höll rätt temperatur, vilket ledde till att glassen ibland blev för hård för hantering. På premiärdagen, första maj, var glassen så skarp att de inte kunde servera den i strutar.
”Vi kom istället på en kreativ lösning där vi lade strutarna ovanpå glassen i koppen så det började likna en enhörning,” berättar Mathilda. ”Det blev omtyckt bland barnen åtminstone,” tillägger hon med ett skratt.

Inför företagandet erlade de unga även hygienpasset för trygg hantering av livsmedel.

Förutom tekniska utmaningar ställdes de inför ekonomiska prövningar. Under de första veckorna låg kiosken nära noll i resultat, och det skapade viss oro.
”Då blev man lite stressad över att man jobbar fullt ut men sedan inte kommer få någon lön för allt jobb,” säger Mathilda.
Med tid och tålamod lyckades de dock öka försäljningen och gå mot lönsamhet, vilket stärkte deras tillit till företagandets process och vikten av långsiktighet.

Julia konstaterar att deras erfarenhet av 4H-företag kommer till nytta redan på andra stadiet:
”Jag har själv en obligatorisk UF kurs i skolan nu så detta har nog hjälpt mig att se grunderna i företagsamhet och hur man driver ett företag”.

4H-företagaren är en validerad kurs inom Finlands svenska 4H och den unga har möjlighet till kursintyg med studiepoäng som kan räknas till godo i studierna. Likväl kan den unga synliggöra sitt lärande som 4H-företagare genom digitalt kompetensmärke som läggs till CV:t och ger mervärde vid jobbsökande. 4H-företagaren är del av utbildningsprogrammet vid 4H-Akademin för unga.

Ett starkare team genom gemensamma mål

Mathilda och Julia har inte bara fått affärsmässig erfarenhet utan också fördjupat sin vänskap genom samarbetet:
”Att driva kiosken tillsammans har stärkt vår vänskap mycket,” berättar Mathilda.

Eftersom de går i olika skolor ser de inte varandra så ofta, men glasskiosken blev en plats där de kunde umgås och samarbeta på ett sätt som stärkte deras relation.
”Vi har haft 100% tillit till varandra, vilket krävs om man ska driva ett företag med någon annan,” säger hon.

Julia tillägger:
”Jag stukade foten och fick hoppa runt på en fot i kiosken, och Mathilda skadade handleden – men inget fick oss att sluta jobba. Tillsammans lyckas vi.”

Genom sitt sommarföretag har de båda lärt sig viktiga egenskaper för företagande. Julia poängterar vikten av att vara ”extremt social och glad samt företagsam och energisk” när man möter kunder varje dag. Mathilda håller med och tillägger att målmedvetenhet och organisationsförmåga är avgörande för att hålla allt flytande samt utvecklas.

4H som språngbräda till arbetslivet

4H-glasskiosken i Malax har inte bara gett Mathilda och Julia praktiska arbetserfarenheter, utan också inspirerat dem att blicka framåt med nyfunnen respekt för företagare.
”Det ligger så mycket arbete och planering bakom allt som många inte ser. Våga prova, det är värt det,” säger Mathilda.

De ungas framtidsplaner rymmer nu drömmar om resor och internationella erfarenheter. Julia planerar att ta ett mellanår utomlands efter examen för att arbeta och upptäcka världen innan hon återvänder för att studera vidare. Mathilda siktar också på ett mellanår inom resebranschen för att pröva sina vingar, och därefter hoppas hon utbilda sig till läkare, även om hon är öppen för vad framtiden kan erbjuda. Lärande inom 4H har rustat dem med behövliga färdigheter och erfarenheter.

För 4H är detta ett resultat på hur ungdomsverksamheten med kurser, sysselsättning och företagsamhet bygger både framtidskompetens och självförtroende hos unga. Mathilda och Julia har lärt sig genom att göra allt från affärsplan, ekonomi, marknadsföring till kreativ problemlösning. Deras sommar som 4H-företagare har sysselsatt dem samt rustat dem med grunderna i företagande, kreativitet, uthållighet och entreprenörsanda – ovärderliga verktyg för följande steg i arbetslivet och utbildning.

Grunda ditt eget 4H-företag

Är du 13-28 år, medlem i 4H och intresserad av att grunda ditt eget 4H-företag? 4H-företag är en trygg modell i att starta, driva och utveckla ett småskaligt företag utifrån dina styrkor och intressen.

  • Varje 4H-företagare har en egen handledare i 4H-föreningen.
  • 4H-företagaren är en validerad kurs inom ungas utbildningsprogram 4H-Akademin vid Fs4H.
  • Du synliggör ditt lärande som 4H-företagare med studiepoäng för studier och kompetensmärke på CV för arbetslivet.

4H-företaget är ett första steg in i näringslivet, med insikter i företagande, kundservice och affärsutveckling – flertal av 4H-företagarna verkar inom landsbygdsnäringarna.

Läs mer om 4H-företag

Back to top of page